وتؤكّد الآيات والأحاديث أنَّ السّموات والأرض كانتا رتقاً عند
بداية الخلق، ثمّ فتقها الخالق العظيم القدير سبحانه : (أَوَلَمْ
يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا
فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا
يُؤْمِنُونَ) [الأنبياء 30]. فتقت السماء في سبع
سماوات طباق، وفتقت الأرض في سبع أرضين طباق (عمري 2004 : الأرضون السّبع).
"Do not the Unbelievers see that the Samawat (plural
of Sama: upper part of universe) and the Ardh (lower - interior - part
of the Universe; dark matter) were Ratq (joined, coupled), before We Fatq
(clove asunder, decoupled) them?" (Surat Al-Anbiyaa
No. 21, verse 30).
This
verse indicates that the universe; before the big bang; had been in a coupled
state between all its parts: upper (Samawat)
and interior (Ardh). ALLAH whose power is infinite
has decoupled upper and interior parts of the initially coupled state via the
tremendous big bang explosion. Consequently,
upper part has disintegrated into seven distinct firmaments. Also the interior part has disintegrated into
seven Ardhean; causing the existence of
cosmic voids permeating dark matter (Ardhean). This Verse (كَانَتَا رَتْقًا
فَفَتَقْنَاهُمَا)
refers to the explosive origin of cosmic voids.
- (هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ
اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ
عَلِيمٌ) ( البقرة آية رقم 29 ).
(It is He Who hath created for you all things that are on Ardh
(lower part of universe); then He turned to the Sama and made them into seven
firmaments. And of all things He hath perfect knowledge. ) (S. 2, V. 29)
في اللّحظة الّتي تلت الانفجار بدأ أيضاً خلقُ
الأرض (الأرض بمعنى جهة السُّفل؛ وكذلك الأرضين
السّبع) (البيضاوي، جـ 3، ص 221). ويراد بجهة السّفل الاتّجاه نحو مركز الكون، ويُقصدُ بجهة العلوّ الاتّجاه نحو السّماء (العمري، خلق الكون، 2004).
فإنّ كلمة (جَمِيعًا) في الآية قد تُعتبر
حالاً من الأرض. ويدلُّ على ذلك قوله جلّ
وعلا: (أولم ير الّذين كفروا أنّ السّموات والأرض كانتا رتقاً ففتقناهما) [الأنبياء 30]. (رتقاً) أي كان
الجميع متّصلاً بعضه ببعض متلاصقاً متراكماً بعضُه فوق بعضٍ في ابتداء الأمر (العمري، بناء السّماء والمادّة المظلمة الباردة، 2002؛
الصابوني، م 2، ص 506؛ الزمخشري، م 2،
ص 570
؛ Weinberg, pp 48-49).
وقد تكون (جَمِيعًا) حالاً من ما،
وعندها يكون الخلق الّذي تتحدّث عنه الآيةُ: (هُوَ الَّذِي
خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا) هو خلقُ الله - سبحانه
وتعالى- للإشعاع وللمادّة الأوّليّة عندما كانا رتقاً في الأرض (بمعنى جهة
السُّفل؛ أي في الأرضين السّبع) . وهذه
المادّةُ والإشعاع ضروريّين لمراحل الخلق الّتي جاءت متأخّرة. ثمَّ
فتقت السّماوات سبعاً، كما فتقت الأرضُ سبعاً.
هذا وسيعود الكون يوم القيامة إلى حالة الرّتق والقبض.
يتّضح من الأحاديث أنَّ الأرضين سبعٌ. ويتّضحُ أنّ عاقبة ظلم الأرض _ أخذها بغير وجه حقّ _ الخسف
بمرتكبه يوم القيامة إلى الأرضين الّتي هي سبع
مقبوضة. إنّ حال الأرضين يوم القيامة هو القبض في جهة السّفل؛ ودليله
الحديث الشريف: (من أخذ من الأرض شيئا بغير حقه ، خسف به يوم القيامة إلى سبع أرضين ) (الراوي: عبدالله
بن عمر المحدث:
البخاري - المصدر:
صحيح البخاري - الصفحة
أو الرقم: 2454، خلاصة حكم المحدث: [صحيح] )
(Narrated Salim's father (i.e. 'Abdullah): The Prophet said,
"Whoever takes a piece of the land of others unjustly, he will sink down
the seven Ardhean on the Day of Resurrection." )
([1]).
وكذلك
الآية الكريمة (وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ
الْقِيَامَةِ وَالسَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ).
1) Title: On the explosive origin hypothesis for present-day
cosmic voids and peculiar velocities ([2])
General similarity solutions are
obtained for spherical, cooling blast waves in an Omega (b) much less than
Omega = 1 universe, given an energy input that is some power of time. The distortion of the microwave background is calculated in
terms of the present-day peculiar velocities and the present-day voids in
velocity space caused by the explosions under the assumption of sustained
energy input. The predicted distortion is found to be marginally consistent
with the present-day observations and could provide a test of the model in the
near future. It is briefly noted that high peculiar velocities of
galaxies at the epoch of their formation make dark matter capture by them
questionable and also that explosions in a shadow sector would trivially
overcome some of the potential problems of the model. ([3]).
Although the
main stream of mediaeval thought denied the existence of the vacuum, some
scholars did distinguish between intra-cosmic and extra-cosmic voids. The
extra-cosmic void was bound up with the problems of linear motion of the cosmos
(that part of the universe existing below the heavenly vault) and whether the
universes at within avoid ([4]).
ALLAH says:
(وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْيدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ * وَالأرْضَ فَرَشْنَاهَا فَنِعْمَ الْمَاهِدُونَ) ]
48-47 الذّاريات[.
" We have built The Sama -
Firmament - with might, We indeed Have vast power; to create the vastness of
Space and continue to expand it * And We have spread out Ardh -
Ground; interior or lower part of the Universe; the dark matter holding the
galaxies -: How excellently We do spread out!" (Surah No. 51, verse 47-
48).
(أَأَنْتُمْ
أَشَدُّ خَلْقًا أَمْ السَّمَاءُ بَنَاهَا * رَفَعَ سَمْكَهَا
فَسَوَّاهَا)
[النّازعات 27-28]
(What! Are ye
the more difficult to create or the Samaa (Firmaments) (above)? (Allah) hath
constructed it: On high hath He raised
its canopy, and He hath given it order and perfection.) (Surah 79, Verses
27-28).
(وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا
وَوَضَعَ الْمِيزَانَ) (الرحمن 7)
(And the
Firmament has He raised high, and He has set up the Balance (of Justice),) (S. 55, V. 7)
- (وَإِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ) سورة الغاشية آية
رقم 18 .
(And at the Sama – Firmaments ; sky; galaxies -, how it is raised
high? ) (S. 88, V. 18).
The existence
of intra-cosmic voids was regarded as impossible, since it would imply the material
presence of something beyond the universe.
On the other hand, the existence of an intra- cosmic void was thought to
be possible, since it involved either the notion of vortices (circular movements
within the cosmos), or the notion that if God were to
destroy the cosmos then avoid would be created for a short period of time before
collapse ([5]).
ALLAH says:
(They
ask thee about the (final) Hour, when will be its appointed time? Say:
"The knowledge thereof is with my Lord (alone): none but He can reveal as
to when it will occur. Heavy were its burden through the heavens and the earth.
Only, all of a sudden will it come to you." They ask thee as if thou wert
eager in search thereof: say: "The knowledge thereof is with Allah
(alone), but most men know not." ) (Surah 7, Verse 187)
2) Title:La Bubbles and Cosmic Voids:
Common Explosive Origin ([6]) (of the cosmic voids)
Cosmic voids really
are devoid of matter. Astronomers have found that even the pervasive 'dark
matter' which accounts for about 80% of the mass of the universe is not present
in these voids, which are areas of vast emptiness in space that can be tens of
millions of light-years across.
ALLAH says:
"Do not the
Unbelievers see that the Samawat (plural of Sama: upper part of universe)
and the Ardh (lower - interior - part of the Universe; dark
matter) were Ratq (joined, coupled), before We Fatq (clove
asunder, decoupled) them?" (Surat Al-Anbiyaa
No. 21, verse 30).
(أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ
شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ) [الأنبياء 30].
وتؤكّد الآيات والأحاديث أنَّ السّموات والأرض كانتا رتقاً عند بداية الخلق،
ثمّ فتقها الخالق العظيم القدير سبحانه:
فتقت السماء في سبع سماوات طباق، وفتقت الأرض في سبع أرضين طباق (عمري 2004 : الأرضون السّبع).
- (هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا
فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ
سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ) ( البقرة آية رقم 29 ).
(It is He Who hath created for you all things that are on Ardh
(lower part of universe); then He turned to the Sama and made them into seven
firmaments. And of all things He hath perfect knowledge. ) (S. 2, V. 29)
"Astronomers have wondered for a quarter-century whether
these voids were 'too big' or 'too empty' to be explained by gravity
alone," said University of Chicago researcher Jeremy Tinker, who led the
new study using data from the Sloan Digital Sky Survey II (SDSS-II). "Our
analysis shows that the voids in these surveys are exactly as big and as empty
as predicted by the 'standard' theory of the universe." ([7]).
Recently the Lyα, C IV and Si IV
absorption lines at the redshifts of the voids in Perseus-Pisces and Bootes
have been detected in the UV spectra of background quasars. A detailed analysis
of the data for the void in Bootes undertaken by the authors 1985 has shown
that the gas could be contained either in large numbers of dwarf galaxies in
the void or be distributed within the void. Both
possibilities suggest an explosional origin of the cosmic void (As Qur-an indicates). Here the authors propose a
test to check the expected shell-like structure of the gas: the column density
on the edge of the void should be much larger than near its centre.
According
to Qur-an and Prophet's Hadiths, dark matter (Ardhean) are distributed over
seven distinct areas; most probably concentric shells (UNIVERSE COTAINED WITHINCONCENTRIC SPHERICAL SHELLS OF SAMA
-ARADEAN).
The Big Bang is not an explosion of
matter moving outward to fill an empty universe. Instead, space itself expands with time everywhere and increases the physical distance
between two comoving points (Fig. 1). Because the FLRW metric assumes a uniform
distribution of mass and energy, it applies to our Universe only on large
scales—local concentrations of matter such as our galaxy are gravitationally
bound and as such do not experience the large-scale expansion of space. (http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Bang).
Fig.
(1): According to the Big Bang model, the universe
expanded from an extremely dense and hot state and continues to expand today.
A common analogy explains that space
itself is expanding, carrying galaxies
with it. |
يؤكّد علماء
الكون أنّ الفراغات الكونيّة موجودة قبل خلق المجرات، كما أكّد القرآن أنّ خلق
الأرضين السّبع وفتقها قد سبق خلق المجرّات والنّجوم. ودليل علماء الكون على أنّ الفراغات الكونيّة
موجودة قبل خلق المجرات هو الآتي: لو افترضوا
قيمة معقولة للسرعة العشوائيّة للمجرّات (600km/s) ، فإنّ المجرّة
تستغرق160 مليار سنة حتى تقطع مسافة 100 Mpc وتعبر فراغاً (void) كونيّاً . وهذه الفترة الزمنيّة تعدل عشرة أضعاف عمر
الكون. يتطلّبُ هذا أنّ الفراغات الكونيّة
لا يمكن أن تنجم عن حركة المجرّات بعد خلقها؛ بل لا بدّ من أنّ المجرّات قد خلقت
في مواقع قريبة من مواقعها الحاليّة بالنسبة للفراغات الكونيّة. بل إنّ الفراغات الكونيّة تعكس أماكن المجرّات عند
زمن خلقها (Fairall 1998, page 166).
الأرضون السّبع هي على
الرّاجح الحاضن الجاذبي الّذي يجمع نجوم المجرّة معاً، كما أنّه هو العامل الجاذب
لاجتماع مجرّات العناقيد والصفائح المجريّة الضّخمة (عمري، 2004 : الأرضون السّبع). وكذلك فإنَّ ممَّا ينفي التجاور وأن تكون جميع
المجرّات تنتمي لأرض واحدة هو أنَّ الإزاحة الحمراء لأطياف بعض المجرَّات لا تحقّق
العلاقة الخطيّة - بين سرعة المجرّة وبعدها - في قانون هابل ([10]). لذا فإنَّ توزيع المجرّات على نطاق كوني واسع
يعكس توزيع المادّة المظلمة الباردة المنتظم على شرائح طباق ومتباعدة (شكل) ([11])،
وبالتالي يبيِّن شكل الأرضين السَّبع. لذا
فإنَّ الأرضين طباق وفتق إتِّفاقاً بين الآيات والأحاديث (عمري 2004 :
الأرضون السّبع). وهذه الصَّورة والهيئة قد رجّحها جمهور
المفسِّرين والمحدِّثين، وهي تتّفق تماماً مع مكتشفات علم الكون والفلك. وإنَّ الفراغات الكونيّة (Voids) على نطاق الكون
الواسع (شكل) تؤكّدُ أنَّ الأرضين (الحاضن الجذبي) فتق ([12]). هذا وإذا أخذنا بعين الاعتبار أنَّ الكون
متماثل المناحي الاتّجاهيّة (Isotropic)؛ فإنَّ تدوير الشكل السابق في البعدين الزّاويّين ،
يعطي الطبقيّة المبيّنة في الشكل. هذا وإنَّ اجتماع المجرّات في
شرائح ضخمة (Huge sheets of galaxies) تعيد نفسها بشكل دوري (repetitive) وكمومي (quantized) ([13])
يؤكّد هو بالتالي أنَّ الأرضين السَّبع فتق وطباق (الشكل ، شكل).
المصادر والمراجع
العربية:-
1) البيضاوي، ناصر
الدين الشيرازي (ت 791 هج)، أنوار التنـزيل وأسرار التأويل، دار الفكر
(بيروت 1416
هج-
2) الزمخشري، أبو
القاسم جار الله، الكشّاف. م 2، ص 570.
3) الصابوني، محمد علي، مختصر
تفسير بن كثير، دار القرآن الكريم (بيروت- 1402هج-
4) العمري، حسين، خلق
الكون بين الآيات القرآنيّة والحقائق العلميّة. مؤتة للبحوث والدّراسات، سلسلة العلوم الإنسانيّة
والإجتماعيّة،
https://eijaz.mutah.edu.jo/univcreation.htm
5) العمري، حسين،بناء السّماء والمادّة المظلمة الباردة دراسة مقارنة بين الفلك والقرآن.
مؤتة للبحوث والدّراسات، سلسلة العلوم الإنسانيّة والإجتماعيّة،
https://eijaz.mutah.edu.jo/samaacdm.htm
6) العمري،
حسين يوسف راشد، الأرضون
السّبع لغز المادّة المظلمة ، مجلّة كليّة المعارف
الجامعة، الأنبار، (2004)، العدد السادس، ص 10.
https://eijaz.mutah.edu.jo/sevenardhoan.htm
References:-
1) Fairall, Anthony
(1998). "Large-scale structure in
the universe", Praxis publishing, Chichester, England.
2) Peacock, J. A.
(1999). "Cosmological
physics", Cambridge University Press, United Kingdom.
3) Roos, M. (1994). "Introduction to Cosmology ", Wiley
and Sons, Inc., Chichester, England.
4) Van Albada T.S., Bahcall
J. N., Begeman K., Sancisi, R. (1985) Astrophysical journal, 295, 305.
5) Weinberg, the first
three minutes pp 48-49.
6) Zeilik, Michale Conceptual Astronomy,
John Wiley and Sons, Inc. (1993). New York.
7) Zeilik, Michal, Astronomy the evolving
universe, John Wiley and sons, New York, seventh ed., 1994, p 363.
UNIVERSE COTAINED WITHINCONCENTRIC SPHERICAL
SHELLS OF SAMA -ARADEAN
[1] )
Oppressions of Sahih Bukhari. No. 2454: http://www.searchtruth.com/book_display.php?book=43&translator=1&start=10&number=634
[2] ) Nath, Biman B.;
Eichler, David:
ApJ, Part 1 (ISSN 0004-637X), vol. 337, Feb. 1, 1989, p. 1-6.
[3] ) http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi-bin/nph-iarticle_query?1989ApJ...337....1N&defaultprint=YES&page_ind=0&filetype=.pdf
[8] ) Ozernoy, L. M.; Chernomordik, V. V. ASTRONOMICHESKII TSIRKULYAR NO. 1407/OCT,
1985: (http://adsabs.harvard.edu/abs/1985ATsir1407....1O)
[9] ) L.M.
Ozernoy and V.V. Chernomordik Astron Tsirc. of the USSR Academy of Sciences, v.
1408, pp.: (http://www.sbsp-limb.nichd.nih.gov/assets/pdfs/victor_072407.pdf
[10] (العمري، بناء السماء، 2002
https://eijaz.mutah.edu.jo/samaacdm.htm
Zeilik, Michale Conceptual Astronomy, page 353- 354
[11] ) Roos, 1994, page 155.; Peacock, 1999, page 371.; Van Albada
et. al. 1985; Fairall, Anthony , 1998, page 166
[12] ) Fairall, Anthony , 1998, page 166; Zeilik, 1993 , page
453; Zeilik, 1994, p 363
[13] ) Fairall, Anthony , 1998, page 166